Ingmar Bergmans bästa filmer genom karriären
Därefter blev Sveriges Television räddningen med TV-film/-serier och operafilmen Trollflöjten (1974). Han ansåg filmen vara krass spänningsunderhållning i stället för att ärligt skildra de verkliga mänskliga tragedierna och humanitära skandalerna som ägde rum i vår del av världen. Bergman höll hårt på sin integritet och deltog inte mycket i det sociala offentliga livet. Med tiden växte en utvald grupp av vänner och återkommande medarbetare fram som ett ”Stall Bergman” och inte många andra släpptes gärna in i denna inre krets. Minutiös noggrannhet med punktlighet, ordning, lojal hängivenhet och låsta dörrar för utomstående under arbetspassen gällde.
Tidskrifter
Däremot var han inte intresserad av vare sig och 1970-talens politiska teater eller den mer intellektuellt experimenterande eller absurdistiska teatern med författare som Samuel Beckett, Eugene Ionesco eller Harold Pinter, vilket han kallade för ”snabbmat för otåliga”. Det närmaste han kom dessa former var väl två uppsättningar av Luigi Pirandellos märkliga Sex roller söker en författare (den ena med bland andra Liv Ullmann i Oslo 1967), uppsättningar av amerikanske Edward Albee och polske Witold Gombrowiczs Yvonne, prinsessa av Burgund i två versioner på äldre dagar. Enligt Bergman skulle teatern ”vara människans möte med människan och ingenting annat”. Han balanserade hela livet mellan att vara å ena sidan en utmanande, personlig teaterskapare och å andra sidan en ansvarskännande klassisk ”teaterdirektör” med sin dos av väletablerade klassiker och gångbara namn.
Frågor och svar om stöd till filmproduktion
Tre stiftelser är verksamma för att förvalta och utveckla det kulturella arvet efter Ingmar Bergman. De två senare stiftelserna bildades 2009 och deras arbete tar alltmer form efterhand. Dock har konsten i sig inte en särskilt stor roll; det visas till exempel sällan hur ett konstverk växer fram. Konst och konstnären verkar istället användas av Bergman som en bild av samhället och bristen på kommunikation mellan människor. En annan tolkning går ut på att titta på vilken typ av rollfigur det är som bär namnet.
Detta ger inte bara en ny nivå av utmaning men gör även att korsorden ständigt är aktuella och engagerande. Korsord har alltid varit en älskad hjärngympa bland alla åldrar, och med tiden har klurigheten och variationen av frågor ökat. Från klassiska korsord i tidningar till digitala webbkryss, har evolutionen av korsord sett många spännande förändringar. Det är just det som gör att han var en auteur, och inte bara en filmmakare i största allmänhet.
Den svenska stumfilmen
I bägge fallen har fadern dåligt samvete för att han ägnar för lite tid åt sin familj, men i Såsom en spegel är förhållandena än mer spända och komplicerade. En del av påfrestningarna utgår från det faktum att dottern Karin (Andersson) lider av schizofreni. Det hela är vigt att urarta till ett förvecklingsdrama med vinnare och förlorare. I Sommarnattens leende understöds kärlekens sublima toner emellanåt av utsökta naturscenerier.
- Det landar i ett nyanserat och ofta återhållet relationsdrama, fast där känslostormar kan utbryta med kort varsel mellan Andreas (Max von Sydow) och Anna (Liv Ullmann) som är mer centrala karaktärer än de andra två som spelas av Bibi Andersson och Erland Josephson.
- Senare kritiserades filmerna för bristande samhällsengagemang, inte minst under och 1970-talens radikala kulturklimat och omprövningar av kulturformerna.
- Korsord har alltid varit en älskad hjärngympa bland alla åldrar, och med tiden har klurigheten och variationen av frågor ökat.
- I bägge fallen har fadern dåligt samvete för att han ägnar för lite tid åt sin familj, men i Såsom en spegel är förhållandena än mer spända och komplicerade.
Andersson har också en jovialisk sida ihop med erotisk utstrålning och det finns vågade nakenscener på stenklipporna i den soldränkta skärgården. Bergman hade framgångsrika och mångåriga samarbeten med två filmfotografer, Gunnar Fischer och Sven Nykvist, samt skådespelare som Harriet Andersson, Bibi Andersson, Gunnar Björnstrand och Max von Sydow. Harriet Andersson och Bibi Andersson upptäcktes i hög grad av Bergman och deras karriärer löper i hög grad parallellt med hans egen. Efter Berg-Eyvind och hans hustru (1918) följt av två filmatiseringar av Lagerlöfs Jerusalemsvit, tog Sjöström sig an Körkarlen (1921), först ut att spelas in i nybyggda Filmstaden i Råsunda. Lagerlöfs ockult ursvenska symbolvärld passade som hand i handske med Sjöströms kinematografiska kraft, där lager av komplicerade dubbelexponeringar under snillrike fotografen Julius Jaenzons ledning tillät en fysisk och en andlig värld i bild samtidigt.
År 1937 började han regissera olika amatör-/studentteatersällskap i staden. Han kom senare att bo vid Karlaplan på samma Stockholmsadress som Strindberg och fick från början av 1940-talet arbete som manusassistent under Hjalmar Bergmans fru Stina på Filmstaden i Råsunda. Från unga år skrev han ett stort antal pjäser och berättelser.[9] Bergmans första uppsättning av den egna pjäsen Kaspers död skedde år 1942 på Stockholms studentteater.
Han medverkade under sina tidiga år också som skådespelare i sina egna uppsättningar tillsammans med Erland Josephson och andra, med vilka han kom att samarbeta hela sitt liv. Efter ett antal inkallelser under andra världskriget ådrog han sig magsår vilket han skulle få dras med resten av livet. Under större delen av livet fram till 1960-talet drevs han ofta av en djup religiositet i sitt arbete och höll ibland närmast små predikningar för sin ensemble, till exempel under arbetet med Det sjunde inseglet. Från 1960-talet skedde en förändring med en tid av närmast agnosticism, där han kom att rationellt överföra sin tro närmast till en humanistisk syn, att ”människan bär sin egen helighet” och med döden är det ”bara som att släcka en glödlampa”, något han kände som oerhört befriande och logiskt. Han började nu formulera sina pendlande tvivel i filmer som trilogin Såsom i en spegel (1960), Nattvardsgästerna (1962) och Tystnaden (1962).